آسایشگاه خیریه ؛ بهشتی بر روی زمین
واحد IT
1399/05/14
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
آسایشگاه خیریه ؛ بهشتی بر روی زمین

آسایشگاه خیریه؛ بهشتی بر روی زمین

آسایشگاه خیریه، مکان امنی برای زندگی، مراقبت و حمایت از فرشته‌های معصوم زمینی است؛ پس چه عنوانی بهتر از بهشت می‌توان برای آسایشگاه خیریه انتخاب کرد. محبت به کودکان شیرین‌زبان و تماشای جست و خیز شادمانه آنها بدون شک از زیباترین بهانه‌های زندگی است. ولی به محض آنکه ذره‌ای سلامت و شیرین‌زبانی کودک از دست می‌رود غم عالم است که بر دل آدمی سنگینی می‌کند. غم معلولیت از یک سو و غم شرایط سخت و مشکلات زندگی افراد ناتوان از سوی دیگر برای از پا انداختن هر کسی کافی است. اینجاست که مؤسسات خیریه مانند یک فرشته نجات از راه می‌رسند و آسایشگاه خیریه را به عنوان مأمنی برای این افراد ایجاد می‌کنند. گرچه اغلب مؤسسات خیریه مانند خیریه بچه های آسمان با تکیه بر کمک‌های مردمی و حمایت مالی ایشان اداره می‌شوند امّا هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع از ستودن اوج فداکاری و مهربانی مسئولان و کارکنان خیریه شود. آنها زندگی خود را وقف کسانی می‌کنند که حتّی خانواده آنها نیز تاب و توان نگهداری ایشان را نداشتند پس این حجم از ایثار و مهربانی بدون شک قابل تقدیر است.

آسایشگاه خیریه

چه کسانی در آسایشگاه خیریه زندگی می‌کنند؟

- افراد بیمار و ناتوان
برخی از دردها وجود دارد که هرچه می‌گذرد سخت‌تر می‌شوند. افراد بیمار و ناتوان زیادی هستند که سال‌های اولیه عمر خود را در کنار خانواده زندگی کرده‌اند ولی با افزایش سن این افراد، نگهداری و مراقبت از ایشان نیز دشوارتر و گاه غیرممکن شده است. بهترین مکان برای زندگی چنین عزیزانی آسایشگاهی مجهز است که بتواند خدمات مورد نیاز ایشان را ارائه دهد. علاوه بر آن، چنین افرادی با افرادی با مشکلات مشابه خود بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و در محیط آسایشگاه از عذاب مقایسه با افراد سالم رها می‌شوند.

- افراد بد سرپرست یا بی‌سرپرست
اگر غم بیماری و ناتوانی با دردی از جنس یتیمی همراه شود دیگر خانواده‌ای برای زندگی و نگهداری از فرد ناتوان وجود ندارد. چنین افرادی ناگزیر باید در مراکز خاص نگهداری شوند. 

هم اکنون خیریه بچه های آسمان دارای 3 آسایشگاه مجهز، یکی در فشم  که مخصوص پسران بالای 14 سال است و حدود 200 مددجو در آن اقامت دارند، دومی ، آسایشگاه دختران بالای چهار سال با حدود 100 دختر (واقع در خیابان جردن) و سومی آسایشگاه بیماران اعصاب و روان که در مهرشهر کرج واقع شده است، عمده این مددجوها نیز بی‌سرپرست هستند که تمامی این آسایشگاه و مجموعه توسط کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی حمایت می شوند.

آسایشگاه خیریه بچه های آسمان

چطور به آسایشگاه خیریه کمک کنیم؟

- کمک مالی به خیریه
روشن است که آسایشگاه خیریه سازمان مردم‌نهادی است که به واسطه کمک‌های مردمی اداره می‌شود. در نظر داشته باشید آسایشگاه تنها مکانی برای زندگی افراد ناتوان و بی‌پناه نیست. افرادی که در آسایشگاه خیریه نگهداری می‌شوند نیازمند مراقبت پزشکی، توانبخشی و روانشناسی نیز هستند. بنابراین حمایت مالی از آنان نه فقط برای تأمین نیازهای اوّلیه زندگی بلکه برای ارائه خدمات مراقبتی و حمایتی صرف می‌شود. بدیهی است این حجم از خدمات نیازمند منابع مالی فراوانی است. کمک مالی به خیریه از آن جهت که امکان تخصیص آن به نیازهایی که در اولویت‌ قرار دارند بسیار کارآمد است.

- کمک غیرنقدی به خیریه
حجم نیازهای یک آسایشگاه خیریه به اندازه‌ای است که معمولاً  این مؤسسات از دریافت کمک‌های مردمی در قالب کالاهای گوناگون نیز استقبال می‌کنند. افراد حاضر در آسایشگاه مانند تمامی افراد به مایحتاج شخصی برای زندگی از قبیل خوراک و پوشاک نیاز دارند. علاوه بر آن در یک آسایشگاه، اقلام دارویی و توان‌بخشی فراوانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد نیکوکار در صورت تمایل می‌توانند اجناسی از قبیل پوشاک، پتو، ملحفه، مواد خوراکی، دارویی و . . . را تهیه کرده و برای آسایشگاه خیریه ارسال کنند.
البته این نوع کمک‌های مردمی بنا به تمکن فرد نیکوکار در قالب اهداء زمین، ملک و ... نیز به عنوان باقیات و صالحات می‌تواند مورد توجّه قرار گیرد.

- حضور داوطلبانه در آسایشگاه خیریه
همانطور که گفتیم حجم کار و خدمات در یک آسایشگاه خیریه بسیار زیاد و متنوع است. برای ارائه این خدمات هم به افراد کارشناس و متخصص نیاز است و هم به افرادی که کارهای ساده مجموعه را برعهده بگیرند. بنابراین حضور داوطلبانه افراد در آسایشگاه خیریه کمک بسیار مناسبی برای مجموعه است.  این امر می‌تواند متناسب با مهارت و امکانات فرد داوطلب برنامه‌ریزی شود. به عنوان مثال یک پزشک یا فیزیوتراپ می‌تواند ماهانه یک روز از زمان خود را در اختیار آسایشگاه خیریه قرار دهد. مشابه همین کار می‌تواند توسط راننده‌‌ای با وسیله حمل و نقل صورت بگیرد. یعنی یک راننده به صورت داوطلبانه یک روز در اختیار آسایشگاه خیریه قرار گیرد. همین خدمات داوطلبانه به ظاهر کوچک بار زیادی از دوش خیریه برمی‌دارد و خیر و برکت را برای  زندگی شما به ارمغان می‌آورد.

 


خیریه   موسسه خیریه   کمک به خیریه   آسایشگاه خیریه   توانبخشی   خیریه بچه های آسمان   کمک نقدی   کمک غیر نقدی   کمک مردمی   ناتوانی  
دیدگاه شما